Bankkártyás fizetés története
Amerikában a 30-as években már sokféle fizetőkártya volt forgalomban, ezek többnyire fém lemezből készültek és a kártyát kibocsájtó kereskedőnél volt lehetőség fizetni vele.
McNamara bankár nevéhez fűződik a mai bankkártyás fizetés. Egy alkalommal otthon felejtette pénztárcáját és ekkor jött az ötlet, hogy milyen jó lenne egy olyan kártya amit mindenhol tud használni.
Egy évvel később meg is jelent a Diners Club mely annyira sikeres volt, hogy év végéig húszezer darab került forgalomba. Ezt követően 1958-ban megjelent a American Express és a Bank Americard (VISA) hitelkártya a piacon, majd kis idő múlva a Bank of Amerika és American Express bankkártya is forgalomba került.
Hazánkban a bankkártya története egy hasonló történeten alapszik. Egy magyar bankár amerikai útja során kifogyott a cigarettából. A szállodában csak bankkártyás fizetés állt rendelkezésre, ami neki nem volt. A Magyar Külkereskedelmi Banknál ahol dolgozott, már egy ideje terítéken volt a bankkártya bevezetése. Az ügyfelek és a bankár nyomásának köszönhetően 1988-ban kibocsátották az első Visa kártyát vállalatok számára, majd lakossági ügyfelek számára is elérhető lett.
Bankkártyás fizetés napjainkban
Az MNB tanulmánya szerint, 2020-ban a kártyás fizetések száma 36 százalékkal növekedett, ennek értéke pedig 23 százalékkal az előző évhez képest. Ez arra enged következtetni, hogy egyre többen tartják biztonságos fizetési megoldásnak a bankkártyás vagy elektronikus fizetést.
A bankkártyás fizetés egyik előnye, hogy nagyon gyors, a kártyabirtokos csak hozzáérinti a bankkártyát, telefonját vagy okosóráját a pos terminál kijelzőjéhez és azonnal megtörténik a fizetés, míg készpénzzel történő vásárlás esetén ez sokkal több időt vehet igénybe, főleg ha nem a pontos összeget adjuk oda és meg kell várni a visszajárót.
Könnyen nyomon követhető minden tranzakció, akár SMS-ben is kérhetünk értesítést minden vásárlás után. Amennyiben elveszítjük, ellopják a bankkártyát, vagy bármi gyanusat tapasztalunk azt azonnal le tudjuk tiltani, nem kell mást tenni mint belépni a bank applikációjába és ott letiltani a bankkártyát vagy a megadott telefonszámon felvenni a kapcsolatot a bankkal és az ügyfélszolgálat segít letiltani a kártyát a így a pénzünk biztonságban van.
Elkerülhetjük a sorbaállást ha bankkártyával egyenlítjük ki számláinkat vagy online vásárlás mellett döntünk.
Az internetes vásárlás előnye, hogy rengeteg bolt közül válogathatunk kedvünkre, ezzel időt és pénzt takaríthatunk meg magunknak. Viszont érhet minket csalódás internetes vásárlások alkalmával ezért arra kérjük, hogy minden esetben olvassa el az általános szerződési feltételeket és nézze meg azt is, hogy a kereskedő (aki egyébként köteles ezeket az adatokat megadni) megjeleníti a cég nevét, címét, székhelyét, adószámát, elérhetőségét (e-mail, telefon). Ha bármi gyanúsát tapasztalunk, célszerű elállni az internetes vásárlástól és egyéb megoldás után nézni.
Ha külföldre utazol, nem kell valutát váltani, hisz egyre kevesebb az olyan szolgáltatás ahol bankkártyával nem lehet fizetni. A dinamikus valutaváltás segítségével pedig letőséged van a saját pénznemedben is fizetni. A legtöbb pos terminál már tudja ezt a funkciót.
Végül de nem utolsó sorban az elektronikus fizetés szolgáltatás háttérbe szorítja a fekete piacot és környezetbarát a készpénzzel szemben.
Összegzés
Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy milyen fizetési megoldás áll közelebb szokásaihoz és melyiket preferálja. Összességében viszont elmondható, hogy az elektronikus fizetési megoldások biztonsági szempontból megbízhatóak és egyszerű a használatuk.
Legyen szó Mastercard, Maestro,Visa, JSB, VPay, Union Pay, American Express kártyás fizetésről, ez ma már mind nem jelent kihívást a bankkártya elfogadó szolgáltatóknak Magyarországon.